A bulvársajtó
A bulvársajtó a populáris - és amellett felszínes -, egyszerűsített gondolati tartalmakat közvetítő, esetleg népszerűséghajhász médiatermék jelzője, amely sajátos eszközeivel az azt közvetítő közeg (pl. újság, könyv, tv-, rádióműsor, előadás, elektronikus média) fogyasztását hivatott növelni.
A mai értelemben vett bulvár tartalmú média kialakulása a 19. század végén kezdődött. Néhány kiadó azt vette észre, hogy az utcán sétáló polgárok között terjesztett újságoknak jó üzleti lehetősége van. 1877. október 1-jén jelent meg a B.Z. am Mittag, amit kezdetben utcai árusoknál lehetett beszerezni. Ekkor vált a bulvár önálló termékké. Francia Boulvard = körút, sétálóutca szó után kapta elnevezését.
Az alapja régen és most is az emberek pletykák iránti vonzódása. A napi pletykákat azonnali továbbítása. Az olvasóközönség megszerzésében fontos szerepet játszik a "hírlapi kacsa", az álhírek és a torz információk terjesztése. Ezen felül népszerűséghajhász címeket használ, amivel a példányszám eladását akarja növelni, míg az online felületen az oldal bevételét. A bulvársajtó populáris és felszínes híreket közöl legtöbbször az olvasói számára. Egyszerűsített gondolati tartalmakat közvetít, ami mindenkinek elérhető és könnyen megérthető. A kereskedelmi rádiók és televíziók világában a bulvárjellegű híradások uralják a média piac fogyasztóinak több, mint a felét.
Bulvármédia eszközei
- Érzelmi befolyásolás
A bulvármédia minden témát kihasznál, amelyet az annak megfelelő érzelmi töltéssel az olvasó elé tárhat. A szerencsétlenségeket, az emberi tragédiákat, bűncselekményeket, baleseteket és természeti katasztrófákat jelentős érzelmi hatáskeltő eszközökkel tüntetnek fel. (Kíváncsiság; irigység, részrehajlás, nyereségvágy; vágy és szexualitás; félelemkeltés; együtt érzés vagy részvét felkeltése; sajnálat; meghökkentés; azonosságérzet.)

- Megjelenés
Színes kirívó vörös-fekete címek. Színes hátterek, hatásvadász és figyelemfelkeltő elemek. Rajzos kiegészítések. Címlapon szereplő félmeztelen hölgyek. Újságokban képregényszerű tördelés, képekbe épülő szövegek. Annyira fontos a képi megjelenés, hogy értelmetlen és kivehetetlen fotókat is közölnek. "Kukkolós" képek a hírességek privát életéből és egyéb eseményekről, amit számítógépen keresztül felnagyítanak.
Fogyasztói környezet
A 18-64 éves magyar lakosság 88 százaléka olvas írott tartalmakat. A bulvár fogyasztói társadalom minden rétege képviselteti magát foglalkozástól és iskolai végzettségtől függetlenül. Azonban nagyobb arányban fogékonyabb a kevésbé iskolázott és alacsony társadalmi helyzetben élők között. A leegyszerűsített szövegek jobban befogadható számukra, áttekinthető képet kapnak a napi fontosabb eseményekről. A tudat, hogy bepillanthatnak a sztárok, celebek zárt világába. A fényűzés, a pletykák olyan érzetet kelt, mintha a fogyasztók részesei lehetnének annak a világnak. Bennfentessé válnak egy olyan világban, mely mesterségesen létrehozott és hatásvadász befolyással bír.
A rendszerváltás után megjelent Bulvár lapok
A rendszerváltás után megjelent bulvárlapok szilárd pozíciót vívtak ki maguknak a magyar sajtópiacon. 89-ben Mai Nap, 90-ben Kurír és az Esti Hírlap majd 94-ben a Blikk. A 90-es évek közepére a bulvárlapok példányszáma elérte a 300 ezret. 96-ban az országos napilappiac 28,1% tette ki.
2000-es évig néztem utána a magyar napilapok eladási statisztikáinak. Amiben azt lehet észrevenni, hogy az eladások élén a Népszabadság áll 41000 eladott példánnyal. Mögötte 21000-el az akkor még 6 éves Blikk. Mögöttük a Magyar Nemzet kicsivel több, mint 13 ezer olvasóval. A Népszava és az akkori Mai nap 8 ezer olvasóval.
5 évvel később a Blikk eladott számai majdnem 300 ezerre nőtt. Míg a Népszabadság olvasói 100 ezerrel csökkent. Népszava 5 ezerrel csökkent. Az új évezredtől, az internet megjelenésével, majd rohamos elterjedésével párhuzamosan, a nyomtatott sajtó példányszámának folyamatos csökkenése mellett szinte csak a bulvárlapok tudták példányszámukat megtartani, sőt néhány esetben növelni. Ennek tudatában az amúgy mértékadó, úgynevezett komoly lapok is bizonyos fokú arculatváltásra kényszerültek. Ez egyrészt például a tördelési stílus megváltoztatásában, vagy színes szabadidős mellékletek kiadásában mutatkozik meg, másrészt nagyobb teret szentelnek a könnyed, népszerű, mondhatni "bulváros" híreknek is.
2010-re az internet hozzáférés a magyar háztartásban elérte a 75%-ot , ami miatt már nem csak a szeriőz lapok eladási száma csökkent, hanem a bulvárlapok-é is. A Blikk 100 ezerrel kevesebben olvasták nyomtatott formában, mint 5 évvel ezelőtt. A Népszabadság az olvasóinak a felét vesztette el. 2007-től állandó veszteséget termelt és 2010-ben 691 millió mínuszt termelt. Az internet nem csak a nagy lapokra volt hatással, hanem a kisebb lapoknak is meg kellett küzdeni vele. A Népszava és a Magyar Nemzet is csökkent. Azonban a bulvár térhódítása miatt a Mai Nap 2007-től Borsként működve növekedett.
2015-ben minden lap csökkent. Több, mint 100 ezerrel csökkent megint a blikk. A népszabadság 5 éven keresztül veszteséget termelt, de ebben az évben 130 millió Forintot termelt.
A folyamatos
csökkenés során 2017-ben növekedésnek indult a print. A
bevételi számok azt mutatják, hogy a print piac egy növekvő, több lábon álló
szegmens, amely egyre jobban teljesít. A 18-64 éves magyar lakosság 88 százaléka olvas írott
tartalmakat, és ebből, mintegy
6,3 millió ember olvas nyomtatott sajtóterméket. A
magyar lakosság 63 milliárd forintot költ napilapokra és magazinokra. A ZenithOptimedia jelentése szerint
a nyomtatott termékek az egyik legfontosabb hirdetési médiumot jelentik, mert azok magas minőségű, kizárólagos olvasói
figyelmet biztosítanak.
5 ok, amiért sikeres a bulvármédia
- Álláspont nélküliség
Sehol se szeretnének álláspontot foglalni. Nincsenek saját gondolatai, mert a pénzéhsége sokkal fontosabb a bulvárlapoknak . Nem szeretnének ők nem libsi vagy szélsőjobbos olvasókat. Kattintásokat szeretnének és abból is az összeset.
- Clickbait címszavak, képek
A bulvár ostoba clickbait címszavakból és figyelemfelkeltő képekből áll, de igazak. (Brutál szexi, Valóságos pokol, Brutális állapotok, Bepucsított a dögös színésznő, Fülledt meleg, nedves bikinis lányok, Szívszorító részletek, Kitette rendesen)
- Szex, mellek
Hatalmas igazság. hogy szexszel mindent el lehet adni. Elképesztő népszerűsége van nemcsak magának a szexnek, a pornónak, hanem azoknak a képeknek, amik mutatnak egy-két mellet. A bulvár pedig ezt könyörtelenül kihasználja.
- Informátorok
Mindennek az alapja. Ahogy a liberalizmusnak a szabadság, egyenlőség, testvériség a jelige, úgy a bulvárnak a pletyka. A neve elhallgatását kérő, talán nem is létező informátorok, a meg nem erősített információk és a clickbait címek tartják egyben ezt az egészet.
- Lelkiismeret-nélküliség
A cikkek csak betűk és képek sokasága, ahol egyáltalán nem számít a gerincesség és a lelkiismeret, csak a lájkok, a kattintások és a hozzászólások száma számít.
- Bepillantás a sztárok életébe
- Minden réteg olvassa