A Netflix használata a budapesti egyetemisták körében

2020.05.17

Még 2018-ban két évfolyamtársammal Eszes Nórával és Graszl Annával budapesti egyetemisták körében készítettünk egy kutatást  a Netflix használatát illetően, amit most részletes be fogok mutatni.

A hipotézisünk az volt, hogy a budapesti egyetemista réteg hozzáállása a Netflix előfizetéshez negatív. A célunk volt kideríteni, hogy mivel motiválhatóak a szolgáltatásra való előfizetésre.

A Netflix rövid történelme

Legyetek elnézők, ez a kutatás 2018-as, szóval akkori adatokkal fogtok találkozni a cikkben.

A Netflix 1997. augusztus 29-én Marc Randolph és Reed Hastings alapította. Postai úton működő DVD kölcsönzőt hoztak létre. A vállalat DVD kölcsönzőként működött és havidíjas rendszerben 2-3 mozijegy áráért bárhol, bármikor és szinte bármilyen eszközön korlátlanul igénybe vehető filmeket és sorozatokat szolgáltatott. 2007-ben indította el streaming szolgáltatását az Egyesült Államokban. Ezek után először Kanadában, utána Dél-Amerikában, majd az Egyesült Királyságban, Írországban, és a Skandináv országokban is elérhetővé vált. 2013-ban kezdi el saját sorozatait és filmjeit gyártani, ami az amerikai közönség számára és a nemzetközi közönségnek számára is nagy sikert arattak.

2016-ban bejelentették, hogy a szolgáltatás világszerte elérhetővé válik, kivéve Szíriát, Észak-Koreát, Krímet és Kínát. A Netflixet 19 nyelvre fordították le, amely a magyart nem tartalmazza. Mintegy 190 országban érhető el és több mint 69 millió előfizetőt tudhat magáénak. Magyarországon 2016 január 6-án vált elérhetővé.

A 2017-ben 36%-kal, mintegy 20 millióval növekedett az előfizetők száma. 104 millió a felhasználók száma. Jelenleg 52 millió amerikai felhasználóval rendelkezett, és közel ugyanannyi, 51,92 millióval pedig az USA-n kívül. 2018 év elejére a Netflix előfizetők száma 8,3 millióval nőtt a spanyol, német és indiai sorozatok elérhetőségével. Az amerikai felhasználók száma 54,8 millió, míg az azon kívüli 62,8 millió, tehát már 117,6 millió felhasználót tudhat magáénak a szolgáltatás. 2018 szeptember végén az előfizetők száma 7 millióval nőtt az elmúlt félévhez képest. Jelenlegi előfizetők száma 137 millió. Ezen belül pedig a teljes tagságból 58,4 milliót az amerikai felhasználók jelentenek, míg a nemzetközi felhasználók száma már 78,6 millió. 

Kutatási kérdések és módszer

Attitűdskálán keresztül, kérdőíves kvantitatív kutatással vizsgáljuk a budapesti egyetemista fiatalok hozzáállását a Netflixhez. Ezt felmérés elvégzéséhez előző kutatásokat forrásként használtunk. A kitöltőket ezen szempontok alapján vizsgáljuk: mennyire fontos a minőség, gyorsaság, mennyiség, magyar nyelvű szinkron, felirat és kényelem. Továbbá megnézzük az attitűdváltozásukat. Aki előfizet, lemondja-e az előfizetését, csökkenő vagy növekvő hajlandóság-e a jellemző, aki pedig nem előfizető mi az oka, illetve, hogy a jövőben vevő lenne-e rá.

A felvetődő kérdések, amikre keressük a válaszokat:

  • Mit kell tenni ahhoz, hogy előfizessenek, inkább, mint hogy letöltsenek?
  • Önbecsülés, lopás, lelkiismeret, morális inspiráció mennyire befolyásoló tényező?
  • Minőség; felirat/nyelvtudás; korlátozott választék (saját gyártású sorozatok/filmek); illetve az, hogy ne legyen reklám, mennyit számít a döntésben, hogy előfizessen-e?
  • Mivel tudja motiválni a Netflix a nézőket, hogy előfizessen? (1 hónap ingyen)
  • Ha előfizető, melyik előfizetést választotta, és mióta az?
  • Ha nem, kipróbálta-e az 1 hónapos ingyenes próba lehetőséget? Milyen okból kifolyólag nem fizet elő?
  • Pozitív vagy negatív az egyetemisták körében a szolgáltatás? Ajánlanák-e a barátainak?
  • Honnan szereznek tudomást a Netflixről? (Reklám, hirdetés, barátok stb.)

A kérdőívet három különböző facebook csoportban osztottuk meg, és összesen 147 egyetemista töltötte ki, azonban mi csak a budapestieket néztük, így az adatok 88 emberre vonatkoznak. Egyetemistákon belül életkorra leszűkítve pedig, 18-30 év közöttiek a kitöltők. 

(Graszl Anna)

A kutatás eredménye

A budapesti egyetemisták körében végzett kvantitatív kutatásunk során elvégzett vizsgálatok után arra lehet következtetni, hogy a fiatalok hozzáállása a Netflixhez pozitív. A kérdésre 82% arányban pozitív visszajelzés érkezett. A hipotézis ezzel nem igazolódott be. Akik nem fizettek elő, azoknak csak 25%-a biztos abban, hogy nem fog a jövőben sem. A kérdőív kitöltői közül 82% nő, míg a maradék 18% férfi. Több mint a felük párkapcsolatban él (55%). 

A megkérdezettek 27%-a azért nem fizetett elő, mert máshonnan ingyen is hozzá tud jutni a keresett filmhez vagy sorozathoz, 17%-a pedig drágának tartja, még a legolcsóbb előfizetői csomagot is.

A válaszadók közül 46% szokott rendszeresen torrent oldalról filmek, sorozatot letölteni, 36% csak ritkán tölt le, 18% pedig nem szokott, illetve soha nem tölt le tartalmat. Az emberek több mint fele, nem érzi rosszul magát, ha ingyenesen torrent oldalakról tölt le filmet vagy sorozatot, emellett a megkérdezettek 38%-a jobban érzi magát, ha előfizet. A Netflix használók legnagyobb része a standard csomagra fizetett elő. Az emberek több mint fele (57%) csak pár hónapja, 37%-a egy-két éve, és csupán öt százalékuk vált az utóbbi három és öt év között előfizetővé.

Akik nem rendelkeznek előfizetéssel, legtöbben (64%) nem biztosak abban, hogy kipróbálják az egy hónap ingyenes szolgáltatást. A megkérdezettek közel fele próbálta ki. A Netflix elérhető mindenféle eszközön. A megkérdezettek legnagyobb része (58%) számítógépen, illetve laptopon nézi a videókat, 23%-a televízión, és csupán 7%-a telefonon vagy tableten. Az emberek legnagyobb részéhez hirdetéseken keresztül jutott el a Netflix híre, ezen kívül sokan ismerőseiktől hallottak róla. Ebből következtetve a hirdetés jó módszer a közönség növeléshez

Az egyik legfontosabb kérdéskör a videók minőségére és nyelvére tért ki. Megkérdeztük, mennyire fontos tényező a nyelvtudás. A magyar szinkront az emberek 60%-a egyáltalán nem tartotta fontosnak, a magyar feliratot 35%. A minőség egyöntetűen minden kitöltőnél fontos volt valamennyire. Továbbá a könnyű hozzáférhetőség a legtöbb embernek fontos volt, csak öt százalékuk sorolta az inkább nem fontos kategóriába. A saját gyártású tartalom kevésbé volt fontos a válaszadók többségének: összesen 26%-ban tartották fontosnak. A kitöltők óriási többsége tartotta fontosnak, hogy a sorozatok, filmek alatt ne legyenek reklámok.

(Eszes Nóra)

Javaslatok

  • Hirdetések nagyobb körű terjesztése (a kitöltők 28%-a így ismerte meg a szolgáltatást).
  • Az egy hónapos ingyenes lehetőség reklámozása (a kitöltök 45%-a nem próbálta ki, pedig hallott már róla)
  • Több akció bevezetése (a magyar egyetemisták drágának tartják a csomagokat)
  • Magyar feliratozás (35% válaszadónak fontos)

Kérdőív és PPT

A kérdőív kérdéseit Eszes Nóra és Graszl Anna Gabriella állította össze, míg a kérdőívet Horváth Benjámin készítette el. A kérdőívre kapott válaszokat Horváth Benjámin elemezte, majd készített belőlük diagramot és táblázatot. A PPT-t Horváth Benjámin állította össze, amit Graszl Anna Gabriella egészített ki szöveggel.

Felhasznált irodalom

Pintér Róbert és Hack-Handa József (2016): Kell-e a Netflix a magyaroknak? (A Netflix belépése a magyar piacra a fogyasztók szemszögéből)

HVG (2016): Már használhatja: végre Magyarországon is elindult a Netflix. 2016. január 6. https://hvg.hu/tudomany/20160106_netflix_magyarorszagon_regisztracio

24.HU (2016): Felmérték, mennyire forgatja fel a Netflix a magyar médiapiacot 2016. március 16. https://24.hu/media/2016/03/16/felmertek-mennyire-forgatja-fel-a-netflix-a-magyar-mediapiacot/

Origo (2016): Elindult a magyar Netflix. 2016. január 6., https://www.origo.hu/techbazis/20160106-iden-erkezik-amagyar-a-netflix-bejelentes-stream-terjeszkedes-magyarorszag-streaming.html

HWSW (2016-2018)

https://www.hwsw.hu/hirek/59528/netflix-penzugyi-negyedeves-jelentes-2018q3-tartalmi-kvota.html

https://www.hwsw.hu/hirek/58343/netflix-videoastream-penzugyi-negyedeves-jelentes-2017q4.html

https://www.hwsw.hu/hirek/59107/netflix-penzugyi-negyedeves-jelentes-2018q2.html

https://www.hwsw.hu/hirek/58242/pwc-kutatas-videostream-televizios-elofizetes-2017.html

https://www.hwsw.hu/hirek/58188/netflix-videostreaming-screen-time-2017.html

https://www.hwsw.hu/hirek/57542/netflix-sorozatok-streaming-film-penzugyi-negyedeves-jelentes-2017q2.html

https://www.hwsw.hu/hirek/56708/netflix-negyedeves-jelentes-2016q4-videostream-sorozatok.html

https://www.hwsw.hu/hirek/54989/netflix-film-sorozat-streaming-magyarorszag.html

https://www.hwsw.hu/hirek/55328/netflix-enet-felmeres-tevenezes-kutatas.html

https://hu.wikipedia.org/wiki/Netflix

https://en.wikipedia.org/wiki/Netflix

KÉPEK FORRÁSA

https://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2018/07/netflix_2018q2_bevetel.jpg?1531837066073

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Netflix#/media/F%C3%A1jl%3ANetflix_area.svg 

© 2019 Horváth Beni | Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el