Hegyező - magyar rövid film narratív elemzése
Balogh András Szilveszter által készített Hegyező című rövid filmet vettem alapul egy narratív elemzés szempontjából, most ezt olvashatjátok.

A
rövidfilm alatt két szereplővel találkozunk, akikről igazából nem tudunk meg
sokat, de a mögöttük húzódó rejtett tartalmakból többet is levonhat a néző. Az
első szereplőnk a rajzoló lány, aki a film protagonistája. Róla azt tudjuk meg a film elején, hogy
fiatal és az íróasztalon lévő ceruza tartóból arra lehet következtethetni, hogy
szeret festeni és rajzolni. Azonban a fim végéig nem tudjuk meg, hogy mit
szeretne nekünk üzenni a lány, de amint meglátjuk az elkészült rajzot egyből rájövünk. A lány ezzel azt akarja üzeni a nézőnek, hogy fontosnak tarja a fák, a természetet megvédését, azonban hétköznapi életünk során még is nélkülözhetetlenek számunkra, ahogy a filmben egy ceruza formájában.
A
második szereplőnk a ceruzahegyező, akit emberi alakban és tárgy alakjában is
láthatunk a filmben. Ezáltal átvitt értelemben is betekintést kaphatunk a
hegyező belsejébe. Az emberi alakja a hegyezőnek egy férfi, akiről
azt tudjuk meg, hogy nem szereti a munkáját. Kedvetlen és egy tehernek tartja a
munkáját. Mikor a fűrészre néz azt érezhetjük, mintha ő is tudna, hogy rosszat
csinál, de nem tud ellen mit tenni csak a munkáját végzi. Igazából mondhatjuk
róla, hogy a filmben ő az antagonista. Amikor pedig tárgy formájában látjuk a
hegyezőt, egy elektromos kis doboz, amivel ceruzákat lehet hegyezni. A legtöbb
képi megjelenéséből azt szűrhetjük le, mintha várná mikor kell már újra
hegyeznie.
A szereplők és a nézők közötti tudáselosztást én a "SZ>N=Meglepetés" -el definiálnám. Mivel az egész videó alatt nem tudja meg a néző, hogy mit rajzol a lány csak a legvégén. A szereplők, mind tudják a cselekedeteinek a végét és hogy mit miért csinálnak. Ezáltal a nézők különböző hipotéziseket találnak ki és abban bíznak, hogy az ők elképzelésük/vágyaik fognak teljesülni a film végére. Minden néző számára a végkifejlet egy meglepetéssel mér fel, mert vagy beigazolódik a hipotézise, amit kigondolt vagy nem. A meglepetésben megbújva egy eltitkolt információ fontosságára akarja felhívni a figyelmünket a szereplő és egyben a rendező is.