Mad Max: A harag útja és a feminista filmelméletek
A feminista filmelméletek azon kevés elméleti irányzatok közé tartoznak, amelyek alapjaiban befolyásolták és mai napig befolyásolják a filmgyártást, illetve a filmek kritikai megítélését.
A változás a
filmgyártás esetében nyilvánvalóbb, hiszen a feminista mozgalom kirobbanása
után a hollywoodi stúdiókban létrejött egy részleg, aminek a feladata, hogy
odafigyeljen a filmekben szereplő férfi-női karakterek erőviszonyainak
kiegyensúlyozottságára. Ennek köszönhetően a mai hollywoodi filmekben
elvileg már nem fordulhatna elő, hogy a női szereplők passzívabbnak tűnjenek,
mint a férfiak.
A Mad Max: Harag útja is pont egy ilyen film, amiben
kiegyensúlyozottság mutatkozik a férfi és a női karakterek között, de
véleményem szerint olykor ez a mérleg elbillen a női karakterek felé. Ha csak a
cselekményét is nézzük akkor is érezhetjük ezt az elbillenést, hiszen film
középpontjában is a női karakter Furiosa (Charlize Theron) áruló tábornoknak a
küldetése áll, akinek köszönhetően a film során egy erős női karaktert ismerhetünk meg, aki
testi épségét nem féltve mindent megtesznek azért, hogy elérje a célját. A film
röviden arról szól, hogy Halhatatlan Joe konvojt küld a szomszédos Gáz városba,
azonban Furiosa a Sziklavár területét elhagyva irányt változtat, mert
megszökteti a Halhatatlan Joe ágyasait egy jobb élet reményében és elakarja
őket juttatni oda, ahol őt felnevelték a "Zöldhely" -re. Max (Tom Hardy) ahelyett
hogy maga vezetné a történetet Nux vérzsákjaként "véletlen" kerül bele az
üldözésbe, ezt követően csatlakozik a menekültekhez a Joe elleni harcba és
válik később a film jó fiú karakterévé. Noha a film nagy figyelmet szentel
Max-nak a néző mégis Furiosával és az öt feleséggel azonosulva figyeli a
(feminista) küldetést.
Ha a női karaktereket jobban szemügyre vesszük akkor elmondhatjuk, hogy nem a szokásos női alakkal találkozunk a filmben. Vegyük először Furiosát, aki nem a főszerepelő Mad Max szerelme és akit elrabolnak majd meg kell menteni a gonosztól. Nem azért van benne a filmben, mert ha már tele van verdákkal akkor legyen benne egy nagyon csinos nő. Nem egy tipikus női karakter, ami a hollywoodi filmek 90%-ban szerepel, akire nem a buta leredukált sztereotípiák jellemzőek. Furiosának nem az elsődleges tulajdonsága neme, hanem inkább a keménysége, az erős igazságérzete, illetve a legjobb tulajdonsága, hogy független. Nem nagyon mondják meg neki mit csináljon, sokszor ellenszegül és néha saját kezébe veszi az irányítást. Már a megjelenésében is látszik, hogy nem a sztereotípiák által meghatározott női karakter, hiszen nagyon rövid haja van, bionikus karja, piszkos férfias ruhákat visel, illetve izmosabb testfelépítésű, jól harcol és jól használja a fegyvereket. Ezek mind olyan tulajdonságok, melyek leginkább a férfi karakterekre szokott jellemző lenni, de ugyanúgy megjelenhetnek a női karaktereknél is, de ez annyira jellemző a filmekre. Azt is fontos megemlíteni Furiosaval kapcsolatban, hogy a karakterét tradicionális női akcióhősként írja le a film, mivel ugyanolyan erős és ügyes, mint egy férfi, azonban valódi érzelmeket képes kiváltani ott, ahol a megszokott férfi akcióhősök nem. Ha a kamera rá néz akkor nem szexualizálja, hanem csodálja őt az erejéért és a legtöbb esetben ugyanabból a szemszögből láthatjuk, mint Maxet. Ahogy az első bekezdésben is írtam, hogy a mai hollywoodi filmek a férfi és női karakterek kiegyensúlyozottságra törekednek. Az ebben a filmben teljesen jelen van, hiszen egy férfi és egy női karakter is, egyformán függetlenül, gyönyörűen és erősen van ábrázolva, amivel elérte a feminista motívumát.
Az öt Feleség (A Ragyogó Angharad, Capable, Toast, Dag, Cheedo) gyakorlatilag szimbolizálják mindazt, ami ellen a feminizmus létrejött. Elnyomja őket egy férfi, a testüket tárgyiasítják és leredukálják őket az utódnemzés feladatára. A feleségek nem pusztán szexuális rabszolgák, hanem Halhatatlan Joe gyermekeinek szaporítására használják őket. A gyermekvállalás rendkívül fontos Joe számára, talán mert az apaság hagyományosan a férfiasságot szimbolizálja. Furiosaval szövegséget kötnek, akinek segítségével elmenekülhetnek Sziklavárból és szembe szálhatnak Halhatatlan Joe-val. Azonban míg Furiosanál a maszkulinitás van előtérben, addig a feleségek gyönyörű modell alkattal rendelkeznek, lenge ruhában, illetve hajukat és sminkjüket megőrizve utaznak vagy harcolnak, még a várandós Angharad (Rosie Huntington-Whiteley) is. Ide kapcsolhatjuk Laura Mulvey: Vizuális és az elbeszélő filmelméletét, annak harmadik fejezetét "A nő, mint kép, a férfi, mint a tekintet birtoklója", amiben leírja, hogy a meghatározó férfitekintet kivetíti fantáziáit a női alakra, mely ennek megfelelően alakul, illetve a hagyományos exhibicionista szerepükben a nők egyszerre vannak közszemlére téve és mások által megbámulva, megjelenésük erőteljes vizuális és erotikus hatást hordoz, ezáltal konnotálva a megnéznivalóság fogalmát. A szexuális tárgyként kiállított nő az erotikus látvány vezérmotívuma. A vásznon megjelenő feleségek megjelenése erotikus tárgyat képez a történet szereplői szemében, illetve a nézőtéren ülő nézők számára is. Példának a vihar utáni jelenetet lehet hozni amikor Max először találkozik a lányokkal és Furiosával. A lányok kis fehér ruhákban egymást fürdetik, mintha egy privát vizespóló versenyen lennének, ahova Max segítségével betudunk kukkolni. A szexualitás érzését növeli a kameramozgás és kamerabeállítás is. Enyhitő tényezőként hat, hogy Max-et kicsit sem érdeklik a lányok, csak szedjék le róla a maszkot. A film többféle lehetséges élvezetet kínál és ezek közé tartozik a szkopofília is. Mulvey a "A szemlélés élvezete az emberi alak bűvölete" fejezetében beszél róla, amiben leírja, hogy bizonyos körülmények között pusztán a szemlélés is élvezet forrása, de épp így lehetséges ennek az ellenkezője, vagyis gyönyörforrást jelenthet a szemlélés tárgyának is lenni. Freud a szkopofíliát, mint a szexualitást alkotó egyik ösztönként azonosította, amely az erogén zónáktól teljesen független vágyként jelenik meg. A néző akár közvetlen szkopofilikus kapcsolatba kerülhet a vásznon látható női alakkal, amely pontosan az Ő (férfifantáziát magába foglaló) gyönyörködtetésére szolgál.
Azt is fontos megemlítenünk, hogy a feleségek aktívan részt vesznek a saját megmentésükben (újra töltik a fegyvereket, örzik az autót) és bíznak abban, hogy elérik a "Zöldhely" -et attól függetlenül, hogy a szexualitás tárgyát képezik a filmben. Három jelenetet is lehet ezzel kapcsolatban hozni:
- (56:20) Amikor Halhatlan Joe leakarja lőni Furiosát azonban Angharad eléveti magát, hogy ne tudja lelőni és mivel nem akarja megölni ágyasát Joe így meghátrál.
- (58:00 körül) Amikor beszorul Max keze a kormány és a kocsi ablaka közé, Angharad testi épségét kockáztatva segít Maxnek kiszabadítani, ami közben az autó neki ütközik egy sziklának és majdnem életét veszti. (De ahogy próbál visszamászni a fülkébe leesik és meghal)
- (1:42:54) Chedoo (Courtney Eaton) azt kéri Rictustól, hogy segítse át Halhatatlan Joe kocsijába, amit meg is tesz. Ez azonban egy elterelés volt, hogy Chedoo feltudja segíteni Furiosát a kocsira.
Aktívan befolyásolják a film narratíváját és olykor megváltoztatják a dolgok menetét. Megvan a saját gondolkodásuk, képességeik és erősségeik, amelyekkel a film teljes mértékben foglalkozik, ahelyett, hogy beleesnének a régi filmművészeti hagyományba, amely szerint vonzó nőt mutatnak be, hogy minden szem rászegeződjön.

Ne feledkezzünk meg Vuvalini törzsről sem, akikkel a film vége felé találkozunk. A már csak 7 főből álló törzs az idősebb nemzedék női, ráncos bőrűek, akik évek óta a sivatagban új lakóhelyet keresnek korábbi otthonuk a "Zöldhely" után. Azt fontos megjegyezni, hogy a Vuvalini egy matriarchális törzs, amely lényegében annyit takar, hogy az anyáknak uralkodói joguk van. Ugyanúgy vesznek részt a csatában, mint a férfiak, anélkül, hogy remegnének a félelemtől, sikoltoznának vagy egy ember mögé rejtőznének, mint oly sok női karakter a hagyományos akciófilmekben. Annak ellenére, hogy a Vuvalini törzs összes tagja meghalt mégis fontos üzenetet képviselnek a filmben. A Vuvalini magok a reményszimbólumai, amik növekedést szimbolizálják, illetve egy jobb és egy új élet eljövetelét jelenítik meg ebben a disztópikus világban.
A filmben az anyatejet a nők elnyomásának jelképeként használják. A nőket szivattyúzó gépekre láncolják és tejüket értékes árucikknek tekintik, míg a nőket csupán szarvasmarhának tekintik. A mocsaras jelenetnél, amikor Max visszamegy és megöli a katonákat, majd visszatér véresen és leakarja mosni magát, de csak anyatejet talál. Ez nem akadályozza meg Maxet abban, hogy lemossa magáról a vért ezzel jelezve, hogy elfogadja Furiosa és az öt feleség feminista értékeit, illetve ellenzi a pátriárkát. A film végén a leláncolt tejelő anyák nyitják meg az árvízkapukat és engedik a vizet az elnyomott tömegekhez ezzel rávilágítva arra a tényre, hogy a nők mennyire fontosak a társadalom számára. Fontos, hogy az anyák és az öt feleség szabadítsa fel a népet, mivel ezeket nőket elnyomták és bántalmazták, de mindent feláldozva szembe szálltak az elnyomás ellen és legyőzték a patriarchátust, miközben Max névtelenül elmegy a tömegben.
Teresa de Lauretis - Női filmek új megközelítésben esztétikai és feminista filmelméletében azt mondja, hogy
"A feminizmus a politikai kritika vagy inkább a kritikai politizálás formájaként, a szubjektum és a társadalmi-történeti valóság viszonyának elemzésére szolgáló, nők által kifejlesztett sajátos eszmeiségével nem csupán új stratégiákat vázolt fel és új szövegeket teremtett, hanem, ami ennél is fontosabb, létrehozott egy új társadalmi szubjektumot, a nőt mint szószólót, írót, előadót, nézőt, mint a kulturális formák használóját és teremtőjét, a kultúra formálóját. A női film feladata tehát most már nem a férfiközpontú elképzelések kikezdése és lerombolása azáltal, hogy rávilágít vakfoltjaira, hézagjaira és elfojtásaira. A kihívást ma egy másfajta képzetrendszer kialakítása jelenti: másfajta képi objektumok és szubjektumok konstruálása, s egy másfajta társadalmi szubjektum megjelenítési feltételeinek megfogalmazása."
Azt meg kell jegyeznünk, hogy a Mad Max film nem egy "női film", de egy olyan rendező készítette, aki támogatja a feministákat. George Miller nem olyan női karaktereket szeretett volna megjeleníteni a Harag útjában, akik áldozatok, mellékszereplők vagy bajba jutott lányokat. Hanem heves és erős nőket, akikkel együtt lehet érezni és szerethetőek is egyben. Nem vitt romantikus szállat Max és Furiosa közé ezzel nem rontva Furiosa függetlenségét és vadságát. Az öt feleség is erős és intelligens, illetve a film próbálja bemutatni azt, hogy a nők szexiek is lehetnek és függetlenek egyszerre. Természetesen, ezt általában "férfi" filmként értelmezik (ahogy hagyományosan akciófilmeknél szokott lenni). A film rendezője a férfi pillantás fogalmával játszadozik úgy, hogy az öt feleség segítséggel vonzó csomagolásban bemutatja a feminizmus súlyos kérdéseit, anélkül, hogy a tartalmát megsemmisítené.
Az öt ágyas közül Angharad a legaktívabb szereplő, Halhatatlan Joe kedvenc
felesége, aki éppen terhes és akit brutálisan meggyilkolnak a filmben.
Megtestesíti az öt feleség által képviselt feministák szépségét, erejét és
reményét. Halála emlékeztet a patriarcha pusztító erejére és a kudarc
lehetőségére. Ennélfogva a Vuvalini törzs tagjainak halálesetei, hasonlóan a
Angharad halálához olyan erőszakos tevékenységek, amik előidézik a feminizmust.
Ahogy
Lizzie Borden "Born in Flames" című filmjénél úgy itt is kiterjed a nézőre
textuális tér erotikus és kritikai dimenziója, megszólítja, helyet ad neki, de
(milyen szokatlan és nagyszerű is ez) nem hívogatja, nem kérleli, nem csábítja.
Ezek a filmek nem jelölik ki a női néző helyét, nem rónak rám egy szerepet, egy
önképet, valamilyen pozíciót a nyelv vagy a vágy térképén. Ezzel szemben helyet
csinálnak valaminek, amit énnek [me] fogok nevezni, tudva azt, hogy nem
ismerem, és teret adnak "számomra" [me], hogy próbáljam megismerni, meglátni és
megérteni, mi is az. Másképpen szólva, azzal, hogy nőként szólítanak meg, nem
skatulyáznak be és nem határoznak meg Nőként.
Lauretis véleménye szerint
"A hangsúlynak a kamera mögött álló művészről, a tekintetről vagy a jelentés eredetének és meghatározójának tekintett szövegről át kell tevődnie a mozgókép mint társadalmi technológia szélesebb, nyilvános területére: fel kell tárnunk azt, hogy a film milyen szerepet játszik a kulturális reprezentáció más formáiban, és milyen lehetőségek rejlenek benne a társadalomról alkotott kép létrehozásának vagy megváltoztatásának terepén. Továbbá, ha a filmkészítők e kép megváltoztatásán munkálkodnak is, a film valamennyi sajátos és nem-sajátos kódját felhasználva ama bizonyos "alapmodell" ellenében nekünk, teoretikusoknak az a dolgunk, hogy megfogalmazzuk egy másik társadalmi szubjektum elképzelésének feltételeit és formáit, s ekképpen az esztétikai és formai tudás újra definiálásának igencsak kockázatos vállalkozásába fogjunk."
A Mad Max: a harag útja nyilvánvalóan feminista kijelentéseket tartalmaz, de a valódi feminista tulajdonságok nem abban rejlenek, hogy szexuális rabszolgákat ábrázolnak, akik megtagadták a tulajdonként való kezelést, hanem a jelenetek túlnyomó részében nők vannak többségben a férfiakkal szemben. Mind a női, mind a férfihang hallatszik a film során. Az erős női karaktereket ismerhetünk meg, akik nem függenek a férfiaktól és nyíltan kritizálják a patriarchátust.
Ahogyan George Miller egyesíti feminista kijelentéseket a film cselekményével és ütemével, ráadásul ezzel a nagyon merész húzásával új szintre emeli a franchise és az akció műfaján belül a filmet. Erős női karaktereket mutat be egy korábban létrehozott patriarchális világban, anélkül, hogy kellemetlen átmenetet képezne az előző filmek után. Legnagyobb ereje a filmnek, hogy a bemutatott ötletek gyakran tükrözik és befolyásolják a közönséget, illetve a társadalom egészét. Az olyan filmekkel, mint a Mad Max: A harag útja csak remélni lehet, hogy a közönség és a társadalom észreveszi a mögötte húzódó feminista alapokat, aminek köszönhetően a képernyőn megjelenő eszmények, a nemek közötti egyenlőség ideáljai behatolnak kultúránkba.
Teresa de Lauretis mondatával összegezném a filmet, amit szerintem a rendezőnek és színészeknek is sikerült véghez vinniük (persze a Mad Max nem egy női film), azaz
"A női film következetesen a társadalmi kérdések és formai problémák egy bizonyos együttesének ad hangot."
Horváth Benjámin
Felhasznált irodalom:
Metropolis - Feminizmus és filmelmélet 2000/4
- Laura Mulvey - A vizuális élvezet és az elbeszélő film https://metropolis.org.hu/a-vizualis-elvezet-es-az-elbeszelo-film
- Teresa de Lauretis - Női filmek új megközelítésben
https://metropolis.org.hu/n-337-i-filmek-uj-megkozelitesben-1