Michael Curtiz - a magyar aki felforgatta Hollywoodot
Kertész Mihály, (Michael Curtiz) Oscar-díjas magyar-amerikai filmrendező, aki a Casablanca film rendezéséért kapta meg az Oscar-díj a legjobb rendezőnek járó elismerést.
Michael Curtiz - a magyar aki felforgatta Hollywoodot címmel készítettem kiselőadást Filmkészítési és videógyakorlatok 2. órámra egy az Ő életéről.
Budapesten a Gyár utca 12. szám alatt született 1886. december 25-én este 9 órakor Kaminer Manó néven Kaminer Ignác (szobafestő) és Nott Gold (Nathan Aranka) gyermekeként. 17 éves (1903) korában elszökött otthonról egy cirkusszal, majd színésznek tanult. 1905-ben vezetéknevét Kertészre változtatta. A Színiakadémián 1906-ban szerzett diplomát. Az első világháborúban magyar katonaként szolgált, majd a Magyarországi Tanácsköztársaság idején Ausztriába költözött. 1926-ban Kertész az Amerikai Egyesült Államokba emigrált és Michael Curtiz-re angolosította nevét.
1918 körül vette feleségül a Lucy Doraine színésznőt, és 1923-ban váltak. 1925-ben feleségül vette a második feleségét, Lili Damitát, és 1926-ban váltak. A Damitával való házasság azonban vitatott, körülbelül egy évig házasok voltak, mielőtt Curtiz Hollywoodba távozott. Amikor az Egyesült Államokba távozott, törvénytelen fiát és lányát hátra hagyta. Miközben maga Curtiz elmenekült Európából a nácizmus felbukkanása előtt, családjának többi tagja nem volt ilyen szerencsés. Egyszer megkérte Jack Warner-t, hogy menjen Budapestre és lépjen kapcsolatba a családjával és segítsen nekik kiutazási vízum beszerzésében. Warnernek sikerült Curtiz édesanyját az Egyesült Államokba vinni. Ugyanakkor nem tudta megmenteni testvéreit Gábort és Dezsőt, akiket Auschwitzba küldtek. Curtiz harmadik felesége, Bess Meredyth, színésznő és forgatókönyvíró. A rendező gyakran hűtlen volt, Meredyth egyszer elhagyta rövid ideig, de 1961-ig, röviddel Curtiz halála előtt házasok maradtak.
Curtiz 1962. április 11-én 75 éves korában meghalt a rákban.
Az első filmjét 1912-ben készítette Ma és holnap, amiben
Ő játszotta Arisztid szerepét. Ezt követte az Az utolsó bohém című filmje.
Részt vett a 1912-es Stockholmi Olimpián a vivo csapatban is. Következő évben
tanulmányi útra utazott Dániába a
Nordisk cég stúdiójába, ahol asszisztensként és rendezőként dolgozott.
Ő játszotta Hans Fuellenberget August Blom Atlantis című filmjében.
Az 1914-es I. világháború után visszatért Magyarországra, ahol egy évig szolgált a hadseregben, mielőtt megsebesült az orosz fronton. 1914-től a Janovics Jenő filmgyárában a Janovics Stúdióban dolgozott és vezető rendezőjévé vált, ahol addig maradt, amíg el nem hagyta Magyarországot. Azonban az általa rendezett filmek kevés része maradt fent épségben, de a legtöbb teljesen elveszett. Például az 1914-ben készült "A tolonc" című filmet 2008-ban egy amerikai pincében találták meg. A korabeli lapok a legelső jó magyar filmnek nevezték. A bécsi bemutatóra 1915. februárjában, a budapestire 1915. március 1-jén a kolozsvárira pedig 1915. március 20-án került sor. A főszerepekben Jászai Mari és Várkonyi Mihály 1918-ra Magyarország egyik legfontosabb rendezőjévé vált. Mintegy 45 filmet rendezett. A háború után 1919-ben azonban az új kommunista kormány államosította a filmipart, ezért úgy döntött, hogy kimegy Bécsbe és ott rendez filmeket.
Curtiz a német filmgyártó UFA GmbH-nál kezdett dolgozni, ahol megtanulta a nagy csoportok irányítását, illetve közel kerültek hozzá a romantikus témák. Megismerkedett Saschaval azaz Alexander Kolowrat gróffal, akinek legalább 21 filmet készített a Sascha Films stúdióban. Curtiz később azt mondta, hogy
"Sascha-ban megtanulta a filmművészet alapvető törvényeit".
A komédiák és a történelmi filmek felé specializálódik, de az itt rendezett filmjei között szerepelnek a bibliai epikák is. Sodoma és Gomorra 1922, Die Sklavenkönigin 1924 és a Moon of Israel. Izraeli rabszolgaság felszabadítása és a Vörös-tengernél. 5000 szereplővel vették fel. Témája egy izraelita leány és egy egyiptomi herceg szerelmi története. Paramount Pictures megvette a jogokat. Felhívta Jack és Harry Warner figyelmét, ezért Harry 1926-ban Európába jött, hogy megismerje Curtizt és figyelje munka közben. Egyedülálló vizuális stílust fejlesztett ki, amelyet erősen befolyásolt a német expresszionizmus. (Magas daruzás és szokatlan kameraállások). Itt indította el Lili Damita és Lucy Doraine (Kovács Ilona) karrierjét, aki nemzetközi csillag lett. Rosenzweig azt mondta róla, hogy
"Curtiz szereti a romantikus melodráma elemeket beleilleszteni történelmi jelentőségű eseményekbe is, hogy karaktereit válságba helyezze és erkölcsi döntések meghozatalára kényszerítse őket."
Szerződést ajánlottak neki, hogy hollywoodi rendezővé váljon a Warner Bros új filmstúdiójában , ahol egy hasonló eposzt kell majd rendeznie, amely a Noé bárkája. Eddigre már 64 filmet készített olyan országokban, mint Magyarország, Ausztria és Dánia.
1926 nyarán érkezett az Egyesült Államokba. Ezzel kezdetét vette 28 éves karrierjét a Warner Bros.-nál, ahol 86 filmet rendezett. Eleinte számos átlagos minőségű film rendezésével bízták meg, az első filmje a The Third Degree (1926) volt. Itt dolgozott először Dolores Costelloval. Curtiz egyedülálló kamera technikáját és drámai kameraállásait más rendezők irigyeltek. Azonban az angollal gondjai voltak, mivel nem volt ideje tanulni. Volt egy filmje, ami a börtönéletről szólt, de mivel nem ismerte az ottani szokásokat. Ezért megkérte a Los Angeles-i seriffet, hogy egy hetet a börtönben töltsön. Úgy vélte, hogy minden történet hátterét először alaposan meg kell vizsgálni a film indítása előtt. Azt mondta, hogy amikor valaki megkérdezte tőle, hogy külföldi, hogyan készíthet amerikai filmeket, azt mondta:
"Az emberek ugyanazok az egész világon. Az emberi érzelmek nemzetköziek."
Az első filmjeit az Egyesült Államokban tanulási tapasztalatként kezeli. Ioya Tolstoi, Lev Tolstoi fia, 1927-es hollywoodi látogatás alkalmával, aki Európában Curtiz barátja volt, azt akarta, hogy az apja regényei alapján számos filmet rendezzen. Ebben az időszakban készítette a Tenderloin és a Noé bárkája című filmeket. Ezeknek a filmeknek a sikere hozzájárult ahhoz, hogy Warner Bros Hollywood leggyorsabban növekvő stúdiójává váljon.
Warner Bros számára ritka, a stúdió két horrorfilmet készített, amelyeket Curtiz rendezett X doktor (1932) és a Wax Múzeum rejtélye (1933). Curtiz karrierje 1935 után kezdődött el ténylegesen. A 1930-as évek elején a Warner Bros az MGM küzdött. Elkészítette a Blood kapitányt (1935). Errol Flynn főszereplésével, amiért Oscar jelölést kapott. Ezt követte 36-ban a Four Daughters, amiben John Garfield, aki véletlenül fedezett fel együtt szerepelt Claude Rains-szel, aki karrierje során tíz Curtiz-filmben szerepel, ezek közül hat az 1930-as években. Ezután jött a Mocskos arcú angyalok című film. Mindkét filmért Oscar jelölést kapott, de nem nyert.
Folytatta az Errol Flynn való közös kalandfilmek műfaját, Robin Hood kalandjai (1938) amely abban az évben a legjövedelmezőbb film lett és 3 Oscart nyert. (Legjobb látványtervezés, Legjobb vágás és Legjobb eredeti filmzene). A következő évben Curtiz Claude Rains főszereplőjével a The Charge of the Light Brigade (1939) rendezte Oscar-díjas életrajzban, amely drámai módon ábrázolja a zsidók hozzájárulását Amerika függetlenségéhez. Amiért megkapta a legjobb rövidfilmért járó Oscart.
Ezt követte a Hét tenger ördöge Erron Flynnel, majd a Dive bomber néhány hónappal Pearl Harbor megtámadása előtt jelent meg, ami a filmet időszerűvé tette, és a nyilvánosság jól fogadta. 1941 legnagyobb sikere és abban az évben a hatodik legnépszerűbb filmnek ítélték meg. A forgatás az aktív tengerészeti bázison, San Diegoban vették fel szigorú haditengerészet ellenőrzése alatt. Reális felvételek készítéséhez kamerákat helyezett a haditengerészet repülőgépeire, hogy "csodálatos szempontból készítsen" nézetet a pilótafülkéből és repülés közben. A repülőgépek szárnyai alá fényképezőgépeket is felépített. Yankee Doodle Dandy 8 Oscar-díj jelölése és 3 győzelem, ami George M. Cohan életét dolgozza fel.
Casablanca a második világháború idején elhelyezett romantikus dráma, amelyet sokan Hollywood aranykorának legnépszerűbb filmjének tartanak és ma is klasszikusnak tekintik. A csillagok között szerepelt Humphrey Bogart, aki Marokkóban élő külföldön játszik, és Ingrid Bergman, aki a nácik elől próbált menekülni. A filmet széles körben úgy tekintik, mint az egyik legszebb film, amelyet valaha készítettek, nyolc Oscar-díjat jelölés és hármat nyert, köztük egyet Curtiz, mint legjobb rendező.
Ebben az időszakban Curtiz a második világháború propaganda filmjét a Moszkvai Misszió (1943) t rendezte, amelyet Franklin D. Roosevelt elnök kérésére az Egyesült Államok és a brit szövetségese a Szovjetunió támogatására rendelték meg.
A Mildred Pierce regényén alapult, a főszerepben Joan Crawfordal, aki színészi karrierje egyik legerősebb alakítását nyújtotta. Eredetileg Barbara Stanwyck-et akarta a szerepre, de Crawford, mindent megtett, hogy megszerezze a szerepet. Curtiz, hogy segítsen Crawfordnak felkészülni bizonyos bírósági jelenetekre elvitte börtönökbe. A Mildred Pierce-t hat Oscarra jelölték, de csak Crawford nyerte el a Legjobb Színésznőnek járó Oscart. A film sikere után Jack Warner új és kivételes szerződést adott Curtiznak, emeli a fizetését és csökkentette az évente kettőre irányított filmek számát.
Az 1950-es évekre Curtiz termelékenysége lelassult, azonban filmjei továbbra is a műfajok széles skáláját fedik le, ideértve a drámát, a vígjátékokat és a musicaleket. Azonban leginkább életrajzi filmeket készített. A Trombitás fiatal ember a híres jazz trombitás, Bix Beiderbecke életén alapul ez a dráma, ami ugyanakkor nem csak a trombitás életéről, de magáról a jazz zenéről is szól, hiszen számos zenei betét hallható a filmben. Főszerepben Kirk Douglas. Ezenkívül Jim Thorpe - All American, Találkozunk az álmaimban, Will Rogers története.
A Warner Bros-szal való kapcsolat megszakítása után Curtiz 1954-től szabadúszóként folytatta pályafutását. Számos filmet rendezett a Paramount-nak, köztük a Fehér karácsony, a Nem vagyunk angyalok és a Kreol király, amiben Elvis Presley játszotta a főszerepet. Azt hitték majd nem tudják megszerezni.
Az utolsó film, amelyet Curtiz rendezett, a The Comancheros volt, amelyet hat hónappal a halála előtt adtak ki 1962. április 10-én. Curtiz a forgatás során már beteg volt, ezért John Wayne vette át a rendezést azokon a napokon, amikor Curtiz túl beteg volt ahhoz, hogy dolgozzon.
Hát ez lett volna Kertész Mihály lehengerlő élete. Hamarosan újra jelentkezem még érdekesebb filmes tartalmakkal.